lauantai 2. toukokuuta 2015

VETOKETJUPERIAATE

 


 
Nimitys vetoketjuperiaate pohjautuu vetoketjun toimintaperiaatteeseen.
 
 
 
 
Termiä vetoketjuperiaate käytetään ennen kaikkea autoliikenteestä puhuttaessa. Eli kun kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi, siirrytään yhdelle kaistalle vetoketjuperiaatetta käyttäen eli vuorotellen kummaltakin kaistalta.
 
Sakke perusteli hyvin vetoketjuperiaatteen noudattamisen hyötyjä:
 
"Kun kaksikaistainen tie kapenee yhdeksi kaistaksi esim. tietyön takia, pitäisi siinä varsinkin ruuhka-aikana jonottaa kahdella kaistalla ja käyttää vetoketjuperiaatetta. Jos vetoketju toimii hyvin, eli järjestelmällisesti mennään kapeikkoon vuorotellen molemmilta kaistoilta, ei tämä ketjun sulkeutuminen hidasta liikennettä. Näin toimimalla saavutetaan monta etua esim.:
    kukaan ei pääse etuilemaan

    kenenkään ei tarvitse hermostua etuilevien takia

    parijono on lyhyempi.

Tärkein hyöty kahden kaistan käytöstä on jonon lyheneminen (ei ajallisesti mutta metreillä mitaten). Pitkä yhdellä kaistalla oleva jono tukkii usein kapeikkoa edeltävällä tieosuudella olevia risteyksiä/liittymiä. Tällöin nekin, jotka ovat poistumassa liittymästä ennen kapeikkoa joutuvat turhaan jonottamaan, ja lisäävät jonon pituutta entisestään."
 
 
Itse lisäisin etujen listaan vielä autoilijoiden käyttäytymisen paremman ennustamisen eli tiedetään jo ennakolta, miten jonossa toimitaan ja miten se etenee.

 
Vetoketjuperiaatetta voidaan soveltaa myös muilla elämänaloilla, esim. jos ihmiset jonottavat bussiin pääsyä kahdessa jonossa.
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti